"Chłopiec z latawcem" Khaled Hosseini

"Chłopiec z latawcem" to jedna z najmocniej wzruszających książek jakie ostatnio czytałam. Nie jest to kolejna historia miłosna czy ckliwy romans idealny do poduszki - to powieść o przyjaźni, zdradzie, ciągnących się przez lata wyrzutach sumienia i w końcu o szansie na odkupienie win. Chociaż książka w Polsce ukazała się już kilka lat temu to ja miałam przyjemność przeczytać ją dopiero niedawno i nie żałuję, sądzę, że teraz idealnie dojrzałam do tej powieści, że doceniłam jej kunszt i przesłanie. Jeżeli jeszcze nie czytaliście "Chłopca z latawcem" to wpiszcie go na listę książek, które musicie przeczytać, bo takie powieści - perełki, które mówią o życiu - powinien przeczytać każdy mól książkowy.

Afganistan kiedyś był piękny.
Dwunastoletni Amir to chłopiec, który już od wczesnego dzieciństwa zmaga się z wyrzutami sumienia. Nieustannie zabiega o względy swojego ojca, pragnie poczuć się przez niego kochany i doceniony. Chłopiec cały czas myśli, że ojciec obwinia go o śmierć matki, która zmarła, kiedy on przyszedł na świat. Jedyną szansą na poprawienie stosunków z rodzicielem wydaje się być dla Amira wygrana w zawodach słynnych na cały Kabul - puszczaniu latawców. Z pomocą swojego najlepszego przyjaciela, a zarazem służącego - Hasana, Amir zwycięża i przynosi do stóp ojca zdobyty latawiec. Przyjaźń chłopców zostaje wystawiona na ciężką próbę, Hasan zostaje zaatakowany przez miejscowych chuliganów i kiedy potrzebuje pomocy od Amira, ten tchórzy i ucieka nie pomagając przyjacielowi. Wkrótce doprowadza także do tego, że Hasan wraz z ojcem musi opuścić jego posiadłość. Czy losy chłopców jeszcze kiedyś się skrzyżują? Czy Hasan wybaczy Amirowi? 

Wojna niszczy wszystko na swej drodze.
Zielone ulice po których kiedyś Amir i Hasan gonili latawce, popadają w ruinę. Do Afganistanu wkraczają wojska radzieckie, które niszczą wszystko na swojej drodze. Życie Amira i jego ojca staje pod znakiem zapytania, dlatego wspólnie uciekają do Stanów Zjednoczonych. W Ameryce żyją skromnie, ale bezpiecznie. Po latach, dorosły już Amir dostaje szansę na odkupienie swoich win. Może wrócić do otoczonego wojną Afganistanu, aby jego sumienie, dręczone przez lata wyrzutami, wreszcie zaznało spokoju. Czy mężczyzna wykorzysta szansę jaką podarował mu los? Czy odważy powrócić do bolesnej przeszłości i jakie będą tego skutki? 




Tytuł oryginału: The Kite Runner
Autor: Khaled Hosseini
Wydawnictwo: Albatros 
Data wydania: wydanie IX maj 2018
Liczba stron: 410



 Przyznam szczerzę, że sięgając po "Chłopca z latawcem", nie spodziewałam się tak pięknej, wzruszającej i pouczającej historii. Jak to dobrze być czasem miło zaskoczonym! Każda strona powieści dostarczyła mi mnóstwo emocji, wspólnie z bohaterami przeżywałam każde zdarzenie, na przemian to złościłam się, to uśmiechałam, to roniłam łzy wzruszenia. Cieszę się także, że mogłam poznać historię, zwyczaje i język odległego od nas Afganistanu, że ten znany przez nas tylko z perspektywy nieustannej wojny kraj kiedyś był równie piękny jak nasz. Czytając tę powieść niejednokrotnie przerażało mnie zachowanie bezwzględnych talibów i ich ślepa wiara w swoje przekonania i zasady. Ogrom krzywd jakiego doczekała się ludność Afganistanu  był często tak przerażający, że nie mogłam uwierzyć w czytane słowa. Czy jednak nie powinniśmy czasem otworzyć oczu na to co nas otacza? Ujrzeć także to, co złe a nie tylko to co jest dla nas proste i wygodne?
 "Chłopiec z latawcem" to książka, którą powinniśmy mieć w swojej biblioteczce. Mam nadzieję, że dacie jej szansę i zrobi na Was tak wielkie wrażenie jak na mnie. Czy ktoś z Was jest gotowy poznać jej tajemnice i wzruszyć się tak samo jak ja? 


Za egzemplarz książki dziękuję bardzo: 
Wydawnictwo Albatros  



Drogi czytelniku! 
Niezmiernie mi miło, że poświęciłeś swój cenny czas, aby przeczytać moją opinię. Mam nadzieję, że zostaniesz u mnie na dłużej i zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza. 
Zapewniam Cię, że w wolnej chwili na pewno Cię odwiedzę !

11 komentarzy:

  1. Myślę, że książka pochłonie mnie bez reszty i skradnie moje serce. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam - uwielbiam Hosseiniego :) Sięgnij po "Tysiąc wspaniałych słońc" gwarantuję, że to dopiero będzie emocjonalny rollercoster.

    Pozdrawiam
    http://zksiazkanakanapie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mnie zaciekawiłaś, będę musiała przeczytać :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo lubię takie wzruszające i pouczające książki. Na pewno ją przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie miałam okazji czytać tej książki, ale czytałam zdecydowanie dobre opinie. Zapisuję na liście i mam przeczucie, że będzie to doskonała lektura :)
    Book Beast Blog

    OdpowiedzUsuń
  6. UWIELBIAM tę książkę, to jeden z moich ulubieńców wszech czasów <3 Z resztą zostałe książki tego autora również są rewelacyjne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam kiedyś fragment i totalnie się zakochałam. Muszę w końcu się zebrać i przeczytać całość!
    P.S. Zostaję u ciebie na dłużej!
    xoxo
    L. (https://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa recenzja i z chęcią sięgnę po tą pozycję w wolnej chwili.
    Serdecznie pozdrawiam.
    https://nacpana-ksiazkami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Niedawno czytałam ,,Modlitwę do morza" Hosseini'ego i teraz chcę poznać kolejne książki tego pisarza. Może teraz sięgnę właśnie po ,,Chłopca z latawcem".

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam już wcześniej o tej książce. Myślę, że warto ją poznać, lubię takie klimaty.

    Pozdrawiam :)
    Czytanie Naszym Życiem

    OdpowiedzUsuń
  11. Prawdę mówiąc nigdy nie słyszałam o tej książce, ale od razu zapisałam na swoją listę do przeczytania.
    Pozdrawiam,
    https://recenzuje-od-ksiazki-strony.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 bookinoman , Blogger